Szkoła Podstawowa nr 4 im. Powstańców Styczniowych

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 3049983
    • Do końca roku: 278 dni
    • Do wakacji: 85 dni
  • Jadłospis

,,Całe życia ja”(pomoc psychologiczna w szkole)

Życie każdego człowieka składa się poszczególnych etapów rozwojowych i stadiów, ważne aby przejść przez ten czas i wspiąć się na kolejny, wyższy poziom bez zawirowań i trudności. To właśnie my: psycholog i pedagog pomagamy dzieciom i młodzieży w radzeniu sobie z przeciwnościami w życiu, w zdobywaniu nowych umiejętności, rozwiązywaniu konfliktów. Jesteśmy powiernikami, przewodnikami, nauczycielami. Pomaganie innym to wyzwanie, odpowiedzialność, codzienne zmagania, podejmowanie decyzji, presja ze strony otoczenia, a także emocjonalne zaangażowanie. Naszym punktem odniesienia, azymutem jest empatia. Rozumienie uczuć innych osób, wczuwanie się w ich sytuacje rodzinną, szkolną, podejmowanie różnorodnych działań, które pomagają dzieciom i młodzieży to nasza…. ciężka praca, rozłożona w czasie.

Praca w gimnazjum jest szczególnie trudna i wymagająca, ponieważ na ten okres przypada dojrzewanie, które zbiega się w czasie, że zmianą środowiska szkolnego przez adolestenta. Wielu uczniów ma ogromne trudności z odnalezieniem się w nowej sytuacji życiowej, presja ze strony rówieśników powoduje dysonans pomiędzy ich potrzebami a oczekiwaniami rodziców i nauczycielami. Dominuje  chęć zaistnienia w nowej grupie, potrzeba uznania i przynależności, pojawiają się konflikty rówieśnicze, bunt przeciw nakazom i zakazom, nauka schodzi na dalszy plan. Rozmowy indywidualne, grupowe, mediacje rówieśnicze i rodzinne to nasza codzienność. Wspieramy, motywujemy uczniów, rozwiązujemy konflikty, udzielamy wskazówek nauczycielom i rodzicom, organizujemy prelekcje, warsztaty.

Jesteśmy ostoją bezpieczeństwa, nie "straszakami", jesteśmy nastawione na to, żeby wysłuchać ucznia, zrozumieć przyczyny i motywy jego zachowania, podjąć odpowiednie działania interwencyjne, terapeutyczne, profilaktyczne. Staramy się być kreatywne, wnikliwe, aktywnie poszukujemy rozwiązań, stawiamy hipotezy, które weryfikujemy w praktyce, tworzymy zgrany "team". Wyjaśniamy i działamy, nie zamiatamy problemów pod dywan, w związku z tym ponosimy ryzyko – obciążenie emocjonalne, krytyka, które jest wpisane w nasz zawód. Jesteśmy po to, żeby pomagać uczniom, rodzicom, nauczycielom, to nasze życie, nasz sens. Sztuką jest to, aby być dobrym człowiekiem, otwartym na innych.

"Całe życie ja" to poświęcenie dla drugiego człowieka, trwanie, towarzyszenie młodym osobom w ich rozwoju osobistym, radość i satysfakcja z korzystnych zmian, postępów czynionych przez naszych wychowanków.

Anna Jagiełło-Zamojska, Ewa Mostowska